dissabte, 28 de gener del 2023

Roques Codines, Bauma del Moli Vell, Els Esqueis, Baumes Bosques Cabanyes, Bauma del Miolar, Baumes de la Corbera.

•  Inici Cal Gavatx
  • Itinerari Circular
  • Desnivell 484m.
  • Horari 3,30h.
  • Dificultat -F-

Pont de Baumadestral, Roques Codines, Bauma del Moli Vell, Els Esqueis, Baumes Bosques                 Cabanyes, Bauma del Miolar, Baumes de la Corbera.

Una volta pel Collsacabra sempre es agraïda amb uns tocs de misteri i sorpresa. A la carretera de Tavertet, a l’alçada de Can Codina seguim la pista de ma esquerra que va a Cantonigròs i deixem el cotxe a tocar la casa de Cal Gavatx a pocs metres agafem el camí de ma esquerra que baixa a una cruïlla de camins, a la dreta aniríem a las Roques de la Corbera, a l’esquerra a Cantonigròs, nosaltres continuem baixant pel camí del mig al costat del rierol cap al pont de Baumadestral, passat el pont la pista segueix amunt o també puja un corriol pel mig del bosc, al girar la pista a l’esquerra veiem una barra de ferro a la dreta que ens marca el camí per baixar a la Bauma dels Carlins que tinc marcada en una altre ruta, seguim la pista i ens desviem un xic a la dreta per visitar les desconegudes roques de Roques Codines, una colossal roca amb unes grandioses plataformes superiors. Seguim el nostre camí cap a la masia de la Serra, visitant abans a ma dreta la font amagada dins una cabana. Arribats a la Serra, la zona solejada ens invita a fer una parada a esmorzar o prendre uns ganyips. Cruïlla de camins, en una anterior ruta vam baixar a ma dreta pel corriol directes a la masia del Crous, però avui iniciem el camí planer al Mas veí de l’Aubert per deixar-lo quasi d’immediat desviant nos a ma dreta per un camí de tractors que baixa als camps de conreu per seguir un perdut corriol pel mig del bosc fins al torrent del Moli Vell a la part baixa, de nou deixem el camí que puja al Sunyer i ens desviem a ma dreta pel costat de torrent per un corriol ben fresat que ens porta a la Gran Bauma del Molì Vell, de ben segur important en temps ancestrals. Iniciem el misteriós camí de baixada al Crous que no te pèrdua perquè estem al “sender dels Ossos”, marcat amb ossos penjats als arbres fins la riera ara seca on i trobem el bon camí ample al Crous deixant a ma dreta ben senyalitzat l’altre caminet que ve de la Serra, El Crous es una curiosa masia de molts anys d’antiguitat construïda sobre una gran roca. Ruta avall a ma esquerra visitem les roques del Miolar amb un gran forat que travessa la roca i una espècia de terrassa on extreien pedres de molí forat encara avui visible. Molt aprop enfilem la pista de la dreta fins a unes grans roques, la de ma esquerra la visitarem de tornada, anem primer mes endins a les grans roques sobre el Molì de Subiranes que ens sorprenen la gran quantitat de forats i passadissos que veiem, estem a la zona coneguda dels “Esqueis” o baumes del Molí de Subiranes , un jeroglífic de Roques i camins, a l’entrada formen un call entre dos murs. Tornem enrere a visitar el gran penyal que hem deixat ara a ma dreta i ens sorprèn trobar deu petits graons picats a ma i ajudats per una cadena, ens enfilem al capdamunt per descansar gaudint de l’excellent punt de guaita i gran solàrium natural. A sota visitem les baumes de “Bosques Cabanyes” el que segurament en temps remots hi existís un poblat prehistòric de la mes gran extensió d’aquets verals. Però hem de baixar i tornar a la nostra ruta, anem a tocar la carretera de Tavertet que caminem uns metres i ens enfilem al primer corriol que tenim a ma dreta sota les Roques de la Corbera plena de baumes troglodítiques amb restes de parets. El sender fa un petit flanqueig a l’esquerra endinsant-se bosc amunt per un antic camí molt deixat on ens caldrà l’ajut de les mans fins la part alta de les Roques, un gran mirador de la zona que resseguim en la seva totalitat a buscar la part de llevant que just a sota ens amaga les interessants restes del Castell de la Força dins la seva bauma penjada a la cinglera, no hi trobem mes marca que una fita. Iniciem la part final de la sortida seguint la pista que cap al nord ens puja a la casa abandonada de Casacuberta i de nou al punt de sortida.